<span class="tytul">If and How to Grab for a Can. On the Exhibition Just after the War</span> <div class="block-podtytul">O wystawie „Zaraz po wojnie”</div>

Title
If and How to Grab for a Can. On the Exhibition Just after the War
O wystawie „Zaraz po wojnie”

Author
Source
URL
http://miejsce.asp.waw.pl/en/czy-i-jak-siegac-po-puszke-2/
Abstract

This paper focuses on the exhibition ”Just after the War”, which was held in Zachęta – National Gallery of Art in Warsaw in 2015. This show had the potential to enliven the much needed discussion on Polish modernism in the second half of the 1940s and how to narrate it. On the one hand, this exhibition maintained some accepted narrative constructions, but on the other the sometimes unexpected character of the exhibition space and the visuality of many objects contested these narrative schemas. These discrepancies should encourage art historians to build more historically adequate models of narratives devoid of heroic terms so far vital for the Central and Eastern European myth of modernism. 

This article is only available as an abstract in the English version of our magazine.

 

Piotr Juszkiewicz

Sorry, this entry is only available in Polish.

Historyk sztuki, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, wykładowca w Instytucie Historii Sztuki UAM. Wśród obszarów jego zainteresowań są sztuka XX wieku, sztuka współczesna i krytyka artystyczna XVIII–XX wieku. Stypendysta Cambridge University, The Getty Grant Program, Rochester University, Edinburgh University. Jest autorem książek: Wolność i metafizyka. O tradycji artystycznej twórczości Marcela Duchampa (1995), Od rozkoszy historiozofii do gry w nic. Polska krytyka artystyczna czasu odwilży (2005) oraz Cień modernizmu (2013), a także redaktorem licznych publikacji, m.in. Melancholia Jacka Malczewskiego (1998), Perspektywy współczesnej historii sztuki (2009).

Table of contents

1 An Artist among the Ruins. Art in Poland in the 1940s in the Context of Surrealism
Sztuka polska lat 40. i surrealistyczne konotacje
Dorota Jarecka  Abstract  
2 After the War. Evidences of Jonasz Sterns’ Survival in the Context of Rebuilding the Polish Artistic Life in the Second Half of the 1940s
Relacje z ocalenia Jonasza Sterna w kontekście odbudowy polskiego życia artystycznego w drugiej połowie lat 40.
Agnieszka Dulęba  Abstract  
3 Zdzisław Beksiński’s Existential Photography Weronika Kobylińska-Bunsch  Abstract  
4 Spaces of Post-war Humanism. Exhibitions Designed by Czesław Wielhorski (1911–1980)
Wystawy Czesława Wielhorskiego (1911–1980)
Tomasz Fudala  Abstract  
5 Challenging the Ideology. The 1st Exhibition of the Polish Light Industry in Moscow in 1949
Pierwsza Polska Wystawa Przemysłu Lekkiego w Moskwie (1949)*
Katarzyna Jeżowska  Abstract  
6 Future Warsaw (1936): Between an Architecture Exhibition and a ‘Didactic Fair’
Między pokazem architektury a „jarmarkiem dydaktycznym”
Grzegorz Piątek  Abstract  
7 Modulor in Poland: Le Corbusier’s Canon at the Academy of Fine Arts in Warsaw
Kanon Le Corbusiera w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych*
Marta Leśniakowska  Abstract  
8 Factories of Motion: On the Problems of Designing Railway Stations in Poland in the 1960s and 1970s
Z problematyki dworców kolejowych w Polsce w latach 60. i 70. XX wieku*
Alicja Gzowska  Abstract  
9 Kultura rave i sztuka w latach dziewięćdziesiątych w Polsce Łukasz Ronduda  
10 Z ksiąg noworudzkich
Nieznany list Jana Białostockiego do Jerzego Jarnuszkiewicza
Waldemar Baraniewski   
11 If and How to Grab for a Can. On the Exhibition Just after the War
O wystawie „Zaraz po wojnie”
Piotr Juszkiewicz  Abstract  
CLOSE