<span class="tytul">Zdzisław Beksiński’s Existential Photography</span>

Title
Zdzisław Beksiński’s Existential Photography

Author
Source
URL
http://miejsce.asp.waw.pl/en/fotografia-egzystencjalna-zdzislawa-beksinskiego-2/
Abstract

The purpose of this study is to investigate figurative photographs taken by Zdzisław Beksiński between 1952 and 1959. The main aim of this thesis is to define the style of the photographs, where the human and his existential situation are the main subject. Moreover, the analysed works of Beksiński can enrich and diversify the knowledge about the artist, who is mostly known for his paintings. Beksiński’s innovative photographs anticipated experimental style in the Polish photography after the World War II and the artistic phenomena of the 1960s. Beksiński’s visual language was clearly in opposition to the expectations of the Polish photographic milieu. Therefore the paper describes the methods used by the artist to break through the canon. Furthermore, this study investigates the reason why his proposal was considered too radical and generated aesthetical and ideological conflicts. The attempt to describe Beksiński’s works is accompanied by the reflections on the possibility of defining a wider phenomenon – ‘existential art’. The thesis is based on Beksiński’s works and archives from the Historical Museum in Sanok (Muzeum Historyczne w Sanoku).

This article is only available as an abstract in the English version of our magazine.

 

Weronika Kobylińska-Bunsch

Sorry, this entry is only available in Polish.

Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim i studium Związku Polskich Artystów Fotografików. Odbyła staże w polskich (Centrum Sztuki Współczesnej, Muzeum Pałac w Wilanowie, Polska Agencja Prasowa) i zagranicznych (Bodemuseum w Berlinie) instytucjach kultury. Prowadzi zajęcia dla studentów w IHS UW z zakresu historii fotografii oraz bierze udział w projekcie badawczym dr hab. Gabrieli Świtek Historia wystaw w Zachęcie – Centralnym Biurze Wystaw Artystycznych w latach 1949–1970, opracowując archiwalia związane z historią polskiej fotografii. Przygotowuje rozprawę doktorską pod opieką prof. Andrzeja Pieńkosa o polskiej przed- i powojennej fotografii awangardowej na Wydziale Historycznym UW w Instytucie Historii Sztuki.

Table of contents

1 An Artist among the Ruins. Art in Poland in the 1940s in the Context of Surrealism
Sztuka polska lat 40. i surrealistyczne konotacje
Dorota Jarecka  Abstract  
2 After the War. Evidences of Jonasz Sterns’ Survival in the Context of Rebuilding the Polish Artistic Life in the Second Half of the 1940s
Relacje z ocalenia Jonasza Sterna w kontekście odbudowy polskiego życia artystycznego w drugiej połowie lat 40.
Agnieszka Dulęba  Abstract  
3 Zdzisław Beksiński’s Existential Photography Weronika Kobylińska-Bunsch  Abstract  
4 Spaces of Post-war Humanism. Exhibitions Designed by Czesław Wielhorski (1911–1980)
Wystawy Czesława Wielhorskiego (1911–1980)
Tomasz Fudala  Abstract  
5 Challenging the Ideology. The 1st Exhibition of the Polish Light Industry in Moscow in 1949
Pierwsza Polska Wystawa Przemysłu Lekkiego w Moskwie (1949)*
Katarzyna Jeżowska  Abstract  
6 Future Warsaw (1936): Between an Architecture Exhibition and a ‘Didactic Fair’
Między pokazem architektury a „jarmarkiem dydaktycznym”
Grzegorz Piątek  Abstract  
7 Modulor in Poland: Le Corbusier’s Canon at the Academy of Fine Arts in Warsaw
Kanon Le Corbusiera w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych*
Marta Leśniakowska  Abstract  
8 Factories of Motion: On the Problems of Designing Railway Stations in Poland in the 1960s and 1970s
Z problematyki dworców kolejowych w Polsce w latach 60. i 70. XX wieku*
Alicja Gzowska  Abstract  
9 Kultura rave i sztuka w latach dziewięćdziesiątych w Polsce Łukasz Ronduda  
10 Z ksiąg noworudzkich
Nieznany list Jana Białostockiego do Jerzego Jarnuszkiewicza
Waldemar Baraniewski   
11 If and How to Grab for a Can. On the Exhibition Just after the War
O wystawie „Zaraz po wojnie”
Piotr Juszkiewicz  Abstract  
CLOSE