<span class="tytul">An Artist among the Ruins. Art in Poland in the 1940s in the Context of Surrealism</span> <div class="block-podtytul">Sztuka polska lat 40. i surrealistyczne konotacje</div>

Title
An Artist among the Ruins. Art in Poland in the 1940s in the Context of Surrealism
Sztuka polska lat 40. i surrealistyczne konotacje

Author
Source
URL
http://miejsce.asp.waw.pl/en/artysta-na-ruinach-2/
Abstract

This text aims to create a new framework for understanding the art that emerged in Poland right after World War II. It is focused on two art centres of post-war Poland – Kraków and Warsaw. Both artistic milieu showed a bias towards forms and ideas of Surrealist art. Surrealism seemed to be the third way, a chance to avoid the dilemma: aestheticism versus Socialist Realism that the newly established socialist state was about to impose. Between 1945 and 1948 the cultural ties with other countries in Europe were not yet completely severed and the choice of Surrealism undoubtedly had political dimensions. Surrealists in France, Czechoslovakia and Yugoslavia were considered traitors by Communist Party already in the 1930s and stigmatised as ideological enemies. Left-wing intellectuals aligned themselves with Surrealism, aware of its dissident position. I examine the series of photographs ”The Magellan Heart” by Zbigniew Dłubak from 1948. These images, which can be compared to those of Man Ray or Boiffard, represent close-ups of plants, transformed by framing or solarisation, and were titled after the excerpts from ”Canto General” epic poem by Pablo Neruda. I propose to read them from the perspective of the writings of Kazimierz Wyka, at that time a young literary critic, who was the first to analyse the existential and economic situation of the war-time Poland in colonial terms. Thus in the work of Dłubak a distant world of America that falls prey to conquistadors is a metaphor for ‘here and now’ of the artist. His photographs represent ‘life among the ruins’ – the uncanny feeling of separation and fear after witnessing the mass death and the extreme violence of war.

This article is only available as an abstract in the English version of our magazine.

 

Dorota Jarecka

Sorry, this entry is only available in Polish.

dr Dorota Jarecka - historyczka sztuki, literaturoznawczyni, adiunktka w Instytucie Badań Literackich PAN, kuratorka wystaw oraz autorka publikacji z zakresu społecznej historii sztuki i kultury wizualnej, od 2016 roku kierowniczka warszawskiej Galerii Studio. Wspólnie z Barbarą Piwowarską przygotowała cykl wystaw Erny Rosenstein – w Fundacji Galerii Foksal w Warszawie (2011), w Galerii Art Stations w Poznaniu (2013) i w Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego w Warszawie (2014) – oraz publikację Erna Rosenstein. Mogę powtarzać tylko nieświadomie (2014). Współredagowała następujące książki o artystkach: Krystiana Robb-Narbutt. Rysunki, przedmioty, pracownia (2012), Natalia LL. Doing Gender (2013) i Ewa Zarzycka. Lata świetności (2016). W 2013 roku opublikowała wywiad-rzekę z Andą Rottenberg pt. Anda Rottenberg. Już trudno, a w 2021 roku monografię Surrealizm, realizm, marksizm. Sztuka i lewica komunistyczna w Polsce w latach 1944–1948.

Table of contents

1 An Artist among the Ruins. Art in Poland in the 1940s in the Context of Surrealism
Sztuka polska lat 40. i surrealistyczne konotacje
Dorota Jarecka  Abstract  
2 After the War. Evidences of Jonasz Sterns’ Survival in the Context of Rebuilding the Polish Artistic Life in the Second Half of the 1940s
Relacje z ocalenia Jonasza Sterna w kontekście odbudowy polskiego życia artystycznego w drugiej połowie lat 40.
Agnieszka Dulęba  Abstract  
3 Zdzisław Beksiński’s Existential Photography Weronika Kobylińska-Bunsch  Abstract  
4 Spaces of Post-war Humanism. Exhibitions Designed by Czesław Wielhorski (1911–1980)
Wystawy Czesława Wielhorskiego (1911–1980)
Tomasz Fudala  Abstract  
5 Challenging the Ideology. The 1st Exhibition of the Polish Light Industry in Moscow in 1949
Pierwsza Polska Wystawa Przemysłu Lekkiego w Moskwie (1949)*
Katarzyna Jeżowska  Abstract  
6 Future Warsaw (1936): Between an Architecture Exhibition and a ‘Didactic Fair’
Między pokazem architektury a „jarmarkiem dydaktycznym”
Grzegorz Piątek  Abstract  
7 Modulor in Poland: Le Corbusier’s Canon at the Academy of Fine Arts in Warsaw
Kanon Le Corbusiera w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych*
Marta Leśniakowska  Abstract  
8 Factories of Motion: On the Problems of Designing Railway Stations in Poland in the 1960s and 1970s
Z problematyki dworców kolejowych w Polsce w latach 60. i 70. XX wieku*
Alicja Gzowska  Abstract  
9 Kultura rave i sztuka w latach dziewięćdziesiątych w Polsce Łukasz Ronduda  
10 Z ksiąg noworudzkich
Nieznany list Jana Białostockiego do Jerzego Jarnuszkiewicza
Waldemar Baraniewski   
11 If and How to Grab for a Can. On the Exhibition Just after the War
O wystawie „Zaraz po wojnie”
Piotr Juszkiewicz  Abstract  
CLOSE