<span class="tytul">Santa Claus, Toadstools and Raspberries. Identification of Economy-Related Narratives in Polish Visual Arts from the 1990s until the Present</span> <div class="block-podtytul">Rozpoznanie narracji dotyczących ekonomii w polskich sztukach wizualnych od lat dziewięćdziesiątych do współczesności</div>

Title
Santa Claus, Toadstools and Raspberries. Identification of Economy-Related Narratives in Polish Visual Arts from the 1990s until the Present
Rozpoznanie narracji dotyczących ekonomii w polskich sztukach wizualnych od lat dziewięćdziesiątych do współczesności

Author
Source
URL
http://miejsce.asp.waw.pl/en/swiety-mikolaj-muchomory-i-maliny-2/
Abstract

The aim of the article is to discuss economic themes in Polish visual arts after 1989. The study puts forward arguments to support the claim that economic motifs did appear in mainstream art, but were not identified. The featured attempt to arrange economic issues in a certain order consists in distinguishing three periods:
1990–2002/2003, when social distinction and consumption are thematised. Polemics against neoliberal discourse emerge (work of Jerzy Truszkowski);
2002/2003–2009/2010 – spreading of narratives that go beyond model representations of middle-class entrepreneurs (”Allocation” by Robert Rumas, among other works);
2008–2010–today – artists make use of academic theories to describe the job market situation and analogies with radical political movements (Wojciech Doroszuk, among other artists).
The title of the article bears reference to motifs that emerged in each of the above periods: Santa Claus mask in Jerzy Truszkowski’s works (1997–1998), toadstool in the ”Allocation” action by Robert Rumas (2007), raspberries in Wojciech Doroszuk’s ”Raspberry Days” (2008).

This article is only available as an abstract in the English version of our magazine.

 

Wiktoria Kozioł

Sorry, this entry is only available in Polish.

Historyczka sztuki, doktorantka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, uczestniczka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich na Wydziale Historycznym UJ. Absolwentka psychologii i historii sztuki w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UJ, studiowała także na Uniwersytecie Warszawskim, Uniwersytecie Adama Mickiewicza oraz na Wolnym Uniwersytecie Berlińskim. Przygotowuje pracę doktorską na temat związku przemian społeczno-politycznych z polską sztuką krytyczną. Opublikowała artykuły w czasopismach naukowych („Miejsce. Studia nad Sztuką i Architekturą XX i XXI Wieku”, „Artium Quaestiones”) oraz w monografiach zbiorowych. Stypendystka subsydium „Mistrz” FNP: From the Material to the Immaterial Medium. Changes in Art in the Second Half of the 20th Century and the Discourse of Art (kier. Wojciech Bałus).

CLOSE