<span class="tytul">sztos [∫tos]</span>

Title
sztos [∫tos]

Author
Source
URL
https://miejsce.asp.waw.pl/en/sztos-%e2%88%abtos-2/

Sorry, this entry is only available in Polish.

1. fonetyczna transkrypcja na język polski nazwiska Veita Stossa
2. uderzenie kijem kuli bilardowej
3. gwara przestępcza – oszustwo przynoszące duży zysk
4. slang – super

Powiedzmy sobie, że Wit Stwosz został „znaleziony”, niemal „personnage trouvé”.
Tadeusz Kantor, Postać „znaleziona”

Sztos to projekt osnuty wokół Wita Stwosza, a właściwie Veita Stossa jako postaci znalezionej. Znalezionej w tym sensie, że życie i twórczość autora krakowskiego Ołtarza Mariackiego stanowią zarazem materiał, jak i „medium” dalszej pracy artystycznej, przemieniając jego figurę w ready-made. Przedmiotem mojego zainteresowania są przede wszystkim sposoby, w jakie „Wit Stwosz” lub „Veit Stoss” byli wykorzystywani – jako budulec silnych (narodowych) tożsamości, ale też jako model artysty. Z jednej więc strony w projekcie znajdują swoje odzwierciedlenie spory o tożsamość czy przynależność średniowiecznego artysty, zarówno jeśli idzie o miejsce urodzenia, jak wpływy artystyczne i „charakter” stylu. Z drugiej strony pojawią się powidoki gestów zawłaszczenia figury Stwosza przez innych artystów, czy to w roli punktu odniesienia w rodzimej tradycji, czy modelu artysty wyklętego lub wehikułu resentymentalnych gestów. Podczas gdy Jan Matejko, artysta kluczowy dla procesu kształtowania się nowoczesnej tożsamości Polaków i ich obrazu własnego w XIX wieku, podjął Wita Stwosza jako model do naśladowania (między innymi malując dwa jego portrety, jako dziecka oraz jako sędziwego starca), Tadeusz Kantor, który w swojej pracy artystycznej podejmuje traumatyczne doświadczenia XX wieku, był odpowiedzialny za serię gestów, chciałoby się rzec, odwetowych wykonanych w Norymberdze, a kulminujących w sztuce Niech sczezną artyści, gdzie Stoss pojawia się jako figura z zaświatów.

Co ciekawe, Stwosz pozostaje dla nas artystą bez twarzy, gdyż nie pozostawił po sobie żadnego wizerunku. Z jednej strony sytuacja ta utrudnia wykorzystanie go jako modelu, z drugiej czyni z niego ekran projekcji, na którym może rozegrać się spektakl nadawania i pozbawiania twarzy.

Podczas pracy nad projektem moim celem było nadanie naszkicowanemu powyżej splotowi wątków i napięć wizualnej, refleksyjnej formy. Wychodząc od tyleż abstrakcyjnych co zmysłowych momentów i motywów, chciałem podnieść pytania o tożsamość i historię, relację tego, co polityczne i tego, co poetyckie, a także o „potrzebę i granice mitologii” (Barthes). Fotografowanie rzeźb, przedmiotów dokumentów jako sposób wypowiedzi artystycznej jest dla mnie wyrazem przeświadczenia, że w przedmiotach i ich konstelacjach tkwi niezwykły potencjał refleksyjny.

Nie bez znaczenia dla takiej próby ujęcia postaci późnogotyckiego rzeźbiarza jest fakt, że czas mojego dojrzewania podzielony był między Niemcy i Polskę i od zawsze interesowały mnie dylematy i roszczenia przynależności. Tym bardziej przemówił do mnie awanturniczy wymiar biografii Ołtarza Mariackiego: ołtarz, wskutek całego splotu wydarzeń w latach wojny wywieziony do Norymbergi, przebył drogę analogiczną do wędrówki Stwosza, który podzielił swoje życie między oba miasta. Poprzez owe przemieszczenia – rozumiane także jako przesunięcia kontekstów i/lub znaczeń, jak również przeniesienia afektu – figura Stwosza jest swoistym obrazem migawkowym krętych ścieżek historii, tożsamości i podmiotowości w tej części Europy.

 

Krzysztof Pijarski

Artist working mainly with photography, Assistant Professor at the Lodz Film School, art historian, memeber of the editorial team of „Widok” journal. Director of the Visual Narratives Laboratory. Recipient of a Fulbright Junior Research Grant at Hohns Hopkins University (2009–2010), and grants, among others, from the Polish Minister of Science and Higher Education, the Minister of Culture and National Heritage, and the Shpilman Institute of Photography.

Authored a monograph on modernism as seen through the the dual prism of the figure of Michael Fried and photography as a technology that changed our understanding of art (Archeologia modernizmu. Michael Fried i nowoczesne doświadczenie sztuki [An Archeology of Modernism. Michael Fried, Photography, and the Modern Experience of Art], 2017), as well as (Post)Modern Fate of Images: Allan Sekula / Thomas Struth (2013). Edited the volumes Object Lessons: Zofia Rydet’s „Sociological Record” (2017) and The Archive as Project (2011). A collection of his translations of essays by Allan Sekula was published by the Warsaw University Press in 2010.

Table of contents

1 Against Modernism
Central Department Store in Warsaw
Waldemar Baraniewski  Abstract  
2 The Prudential building in Warsaw as an affective heterotopia
Reconnaissance
Ewa Toniak  Abstract  
3 The Glass House’
The architecture and ideological meaning of Ignacy Mościcki’s Hall of Residence in Kraków
Maria Jastrzębska  Abstract  
4 Competition for the International Auschwitz-Birkenau Monument Julia Kozakiewicz  Abstract  
5 Madrid 1918
Art and the Polish national interest
Piotr Rypson  Abstract  
6 Decorative forms
The objects of Julia Keilowa in the photographs by Benedykt Jerzy Dorys
Magdalena Wróblewska  Abstract  
7 Conceptual affects
Lover’s discourse of A Letter from Milano (1972) by Zofia Kulik
Luiza Nader  Abstract  
8 ”Zone of the Imagination” (1970) by Ewa Partum and local art infrastructures Karolina Majewska-Güde  Abstract  
9 Space of the city: Chełm 1978 Elżbieta Błotnicka-Mazur  Abstract  
10 New wave in Zielona Góra
New Art Biennale 1985–1996
Konrad Schiller  Abstract  
11 A myth more modern’
On the discourse around Polish figurative painting of the 1990s
Filip Pręgowski  Abstract  
12 Extraterrestrials, that is us
The New Era philosophy as an interpretational lead of Paweł Althamer’s activity, with particular reference to Carl Gustav Jung’s theories
Wiktoria Kozioł  Abstract  
13 Two Testimonials and one Document
Report of the Commissioners of the Exhibition „The Young Generation of Polish Art in the GDR”
Waldemar Baraniewski  Elżbieta Grabska   
14 Politicians Wilhelm Sasnal   
15 sztos [∫tos] Krzysztof Pijarski   
CLOSE