<span class="tytul">KwieKulik Fandom, or a Never-Ending Series about an Archive</span>

Title
KwieKulik Fandom, or a Never-Ending Series about an Archive

Author
Source
URL
https://miejsce.asp.waw.pl/en/fandom-kwiekulik-albo-niekonczacy-sie-serial-o-archiwum-2/
Abstract

For more than a decade, one of the manifestations of Zofia Kulik’s ‘archival impulse’ has consisted in video documentations of the work towards arranging, digitising and preparing for display of the archival materials around the artistic activity of the KwieKulik duo. An outcome of these efforts is a three-episode video ‘miniseries’ ”Two Approaches to the Archive: the Never-Ending Series on KwieKulik”, edited in 2017. It depicts the collaboration between Zofia Kulik and Przemysław Kwiek on the KwieKulik Archive.
My article analyses this ‘miniseries’ by interpreting it in the context of the history of the KwieKulik duo and Zofia Kulik’s current archivistic and artistic practice. I raise three issues: the difference between Kwiek’s and Kulik’s approaches, particularly with regard to the archive – both in the past and now – considered against the background of tense personal relations between former partners in life and art; the ‘Chinese box’ structure of the KwieKulik Archive, in which a single object may reveal an abundance of layers, references and archival links; the politics and economy of contemporary practices around the KwieKulik Archive.

This article is only available as an abstract in the English version of our magazine.

 

Tomasz Załuski

Sorry, this entry is only available in Polish.

ORCID

Historyk sztuki i filozof, pracuje w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego oraz w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Jego badania obejmują nowoczesne i współczesne praktyki artystyczne ujmowane w kontekstach kulturowych, ekonomicznych i społeczno-politycznych; artystyczny aktywizm i samoorganizację; dokumentację sztuki i archiwa kultury artystycznej; związki sztuki, prakseologii i biopolityki; konfiguracje estetyki, etyki i polityki w kulturowym projekcie nowoczesności; współczesną filozofię francuską. Autor książki Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba reinterpretacji (2008); redaktor tomów: Sztuki w przestrzeni transmedialnej (2010), Skuteczność sztuki (2014), Socrealizmy i modernizacje (z A. Sumorok, 2017), Wideo w sztukach wizualnych (z Ryszardem W. Kluszczyńskim, 2018). Członek redakcji pism „Sztuka i Dokumentacja” oraz „Hybris. Internetowy Magazyn Filozoficzny”.

CLOSE