<span class="tytul"><span class="quo">‘</span>A myth more modern’: On the discourse around Polish figurative painting of the 1990s</span> <div class="block-podtytul">O dyskursie wokół polskiego malarstwa przedstawieniowego lat dziewięćdziesiątych</div>

Title
A myth more modern’: On the discourse around Polish figurative painting of the 1990s
O dyskursie wokół polskiego malarstwa przedstawieniowego lat dziewięćdziesiątych

Author
Source
URL
http://miejsce.asp.waw.pl/en/mit-bardziej-wspolczesny-3/
Abstract

The article focuses on the main issues of the discourse on Polish figurative painting of the 1990s. The question is if there were any fundamental changes in the content and form of figurative painting in the times of political and social transformation in Poland. How did the art criticism of the 1990s evaluate figurative painting: its subjects and ways of depicting them? How the previous decade influenced these perspectives?

This article is only available as an abstract in the English version of our magazine.

 

Filip Pręgowski

Sorry, this entry is only available in Polish.

Teoretyk sztuki i malarz. Studia magisterskie i doktorat w dziedzinie nauk o sztuce na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Autor publikacji z zakresu teorii i historii sztuki współczesnej, m.in. książki Francis Bacon. Metamorfozy obrazu (2011). Członek Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata i Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA.

Table of contents

1 Against Modernism
Centralny Dom Towarowy w Warszawie
Waldemar Baraniewski  Abstract  
2 The Prudential building in Warsaw as an affective heterotopia
Reconnaissance
Ewa Toniak  Abstract  
3 The Glass House’: The architecture and ideological meaning of Ignacy Mościcki’s Hall of Residence in Kraków
Architektura i znaczenie ideowe II Domu Akademickiego im. Prezydenta Ignacego Mościckiego w Krakowie
Maria Jastrzębska  Abstract  
4 Competition for the International Auschwitz-Birkenau Monument Julia Kozakiewicz  Abstract  
5 Madrid 1918: Art and the Polish national interest
Sztuka i polska racja stanu
Piotr Rypson  Abstract  
6 Decorative forms. The objects of Julia Keilowa in the photographs by Benedykt Jerzy Dorys
Przedmioty projektu Julii Keilowej na fotografiach Benedykta Jerzego Dorysa
Magdalena Wróblewska  Abstract  
7 Conceptual affects: Lover’s discourse of A Letter from Milano (1972) by Zofia Kulik
Dyskurs miłosny „Listu z Mediolanu” (1972) Zofii Kulik
Luiza Nader  Abstract  
8 ”Zone of the Imagination” (1970) by Ewa Partum and local art infrastructures Karolina Majewska-Güde  Abstract  
9 Space of the city: Chełm 1978 Elżbieta Błotnicka-Mazur  Abstract  
10 New wave in Zielona Góra: New Art Biennale 1985–1996
Biennale Sztuki Nowej 1985–1996. Zarys wydarzeń
Konrad Schiller  Abstract  
11 A myth more modern’: On the discourse around Polish figurative painting of the 1990s
O dyskursie wokół polskiego malarstwa przedstawieniowego lat dziewięćdziesiątych
Filip Pręgowski  Abstract  
12 Extraterrestrials, that is us. The New Era philosophy as an interpretational lead of Paweł Althamer’s activity, with particular reference to Carl Gustav Jung’s theories
Filozofia Nowej Ery jako trop interpretacyjny twórczości Pawła Althamera ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji Carla Gustava Junga
Wiktoria Kozioł  Abstract  
13 Dwa świadectwa i dokument. Sprawozdanie komisarzy wystawy „Młode pokolenie plastyki polskiej w NRD” Waldemar Baraniewski  Elżbieta Grabska   
14 Politycy Wilhelm Sasnal  
15 sztos [∫tos] Krzysztof Pijarski  
CLOSE