ISSN 2450-1611

cfp

KUP

1/11

Artysta na ruinach

Sztuka polska lat 40. i surrealistyczne konotacje

Dorota Jarecka

Celem tego tekstu jest próba spojrzenia na polską sztukę lat 40. tużpowojenną przez filtr surrealizmu oraz metodologii, jaką zainspirował. Będą się w nim więc przeplatały dwa poziomy analizy. Pierwszy to pytanie o to, dlaczego i w jaki sposób atrakcyjne były formy i techniki sztuki surrealizmu i jego światopogląd około 1948 roku w Polsce. Drugi dotyczy współczesnego języka historii sztuki, który wiele zawdzięcza surrealizmowi. Chodzi o tę historię sztuki, która zainspirowana strukturalizmem, antropologią, semiotyką, psychoanalizą, neomarksizmem, przekracza język dyscypliny skoncentrowanej na stylu i formach reprezentacji, a która rodzi się, cytując Andrzeja Turowskiego, „w dobie szaleństwa”, na skrzyżowaniu myśli uruchomionej z jednej strony przez Aby’ego Warburga, z drugiej – przez surrealistów i André Bretona.

 

cały teksty dostępny w wydaniu papierowym

projekt
zespół wespół